Selasa, 10 Januari 2012

Angin Bisa (20)...Penghuni Pondok Kosong...

Ketika saya lalu di tepi pondok kebun yang kosong
dan sentiasa bertutup jendela dan pintunya itu...
saya terdengar langkah-langkah aneh seperti tapak
kaki makhluk bersaiz bayi berlari di dalamnya...

Saya pasti...kerana saya pernah mendengar bunyi
langkah seumpamanya di atas bumbung dapur be-
berapa tahun lalu ketika saya dan dua orang rakan
diekori pulang malam oleh satu makhluk berpakaian
serba putih...

Tapi saya tak endahkan sangat...kerana sedang
menghalau sekawanan lembu yang masuk ke dalam
kebun...

Ketika saya melintasi tepi pondok itu untuk kali ke-
dua bersama seorang anak buah...rasanya gurauan
yang tak kena tempatnya...saya mengetuk dinding
penjuru pondok itu sambil berseloroh...helo...ada
 jin di dalam?

Saya sekadar ketawa kecil apabila anak buah yang
sedang berjalan di belakang itu lari separuh lintang
pukang ke depan...tapi saya sedar...ada bendanya
yang aneh...tapak-tapak kaki itu jelas kedengaran
berlari dari tengah pondok ke penjuru tadi...

Namun saya tak ada masa nak 'melayannya'...ker-
ana kami perlu membaiki pagar yang rosak dan jadi
laluan masuk kawanan lembu tadi...sedangkan
langit mula gelap oleh cuaca mendung...

Malam itu...anak buah itu mengadu merasa takut
tak bersebab...dan ia sentiasa terbayang pondok
kebun siang tadi....

Saya memintanya menutup mata dan saya buat
satu set pernafasan 'scan'...dari bayangan pondok
semata-mata...ia terbayang suatu makhluk berpaka-
ian serba putih...rambut mengerbang dan bermata
merah tinggal di dalamnya...

Nampaknya angin bisa jin itu sudah masuk ke-
dalam bahagian kepala dan dadanya...

Saya membiarkan saja pandangan anak buah saya
itu dan membuat ujian serangan jarak jauh pada
makhluk tadi...

Saya membaca ayat Afahasibtum sekali...tarik nafas
...dan membaca Fatihah serta Ayat Kursi dalam hati
kemudian 'menghentakkan' nafas ke dalam dada...
sambil membayangkan satu letupan aura dalam pon-
dok tersebut...ternyata dengan izin Tuhan...makhluk
itu hilang serta merta...agaknya dah keluar...
wallohu a'lam...

Kemudian barulah saya menarik angin bisa dari ba-
hagian kepala dan dada anak buah tadi...kerana se-
belumnya ia masih merasa takut walaupun benda
itu tak dilihatnya lagi...

Seperkara lain...kalau angin bisa itu masih ada da-
lam jasadnya...ada kemungkinan besar...makhluk
itu akan datang juga kepadanya nanti...


Tiga Nota...

1.Biasanya gangguan seumpama itu berlaku
apabila ada laluan angin bisa dalam badan kita

...kurang pendinding..lemah semangat...atau
mungkin makhluk itu menyukai kita atas sesu-
atu sebab dan sebagainya...Wallohu a'lam...

2.Yang biasa disebutkan...seandainya sesebuah
rumah itu kosong dalam masa lebih 40 hari...
maka ia akan dihuni oleh makhluk halus (jin).

3.Rasa takut di sini merupakan rasukan perasaan
iaitu takut dari sebab pengaruh angin bisa jin da-
lam dada...

...dan ia hanya akan hilang apabila angin bisa itu
ditarik keluar...dan biasanya tak akan hilang kalau
hanya dengan motivasi semata-mata.

Wallohu a'lam





Tiada ulasan:

Catat Ulasan